Afvallen en beweging

Geplaatst in Lifestyle | Reacties uitgeschakeld voor Afvallen en beweging

©iStockphoto.com/hartphotography1

De een valt af en blijft op gewicht, de ander valt af en krijgt vervolgens last van het jojo-effect, door af te vallen en weer aan te komen.
Het jojo-effect is uitermate vervelend, het wordt vaak veroorzaakt doordat men na een periode van het volgen van een streng dieet met een inname aan weinig calorieën weer normaal gaat eten of te veel en te vet gaat eten dan voorheen.

Vaak wordt gedacht dat afvallen betekent weinig eten, dit is niet het geval.
Door juist voldoende inname van calorieën tot je te nemen, gezond te eten en het beperken van ongezonde producten zul je langzaam afvallen in combinatie met voldoende beweging. Deze manier van afvallen is ook gemakkelijk vol te houden op de lange duur.
1 kilo per week afvallen is nu eenmaal meer dan voldoende en gezonder voor je lichaam dan door snel te gaan afvallen.

Het is begrijpelijk dat je het te veel aan kilo’s zo snel mogelijk kwijt wilt, maar vaak brengt deze manier van afvallen juist het vervelende jojo-effect tot stand.
Juist door langzaam af te vallen op een gezonde manier zorgt het ervoor dat je verkeerde eetgewoontes gaat veranderen in goede eetgewoontes.
Als je eenmaal na een tijdje gezond bezig bent zul je zien hoe gemakkelijk je de vette en zoete snacks laat staan en kiest voor een gezond tussendoortje wat je nog lekkerder gaan vinden dan de vette/zoete snack van vroeger.

Vindt je het moeilijk om deze nieuwe gezonde levensstijl te gaan hanteren, dan kan voor jouw de oplossing zijn om een voedingsdagboek bij te houden. In dit voedingsdagboek schrijf je exact op wat je eet, de hoeveelheid en de tijd. Het enige nadeel hiervan is dat je zelf jouw calorieën moet gaan berekenen.
Je kunt er ook voor kiezen om een digitaal voedingsdagboek bij te houden of via de android of de iPhone.
Er zijn daarvoor applicaties te downloaden, waar je gemakkelijk en eenvoudig jouw inname van voeding kunt invoeren, waar direct zichtbaar wordt het aantal calorieën wat je tot je neemt. En de hoeveelheid calorieën je hebt genomen die dag.
Ook zijn er diverse sport applicaties te downloaden zodat jij gemotiveerd wordt om je dagelijkse beweging te gaan doen.

Voldoende beweging is nu eenmaal belangrijk tijdens het afvallen. Het verhoogt de stofwisseling waardoor je ook weer afvalt en het draagt bij tot een goede gezondheid.
Door regelmatig voldoende te bewegen zorgt het ervoor dat je actiever gaat worden, het verlaagd de bloeddruk, is gezonder voor hart en bloedvaten.
Voldoende beweging kan er ook voor zorgen dat je fitter en actiever gaat worden en je beter kunt omgaan met de dagelijkse spanningen en stressfactoren.